АФІША

  • Крок від любові

    03 грудня 2017р.
    початок о 18.00
    (60-80грн.)

  • Краще залишайся мертвим

    06 грудня 2017р.
    початок о 18.30

  • Дивовижна пташечка

    10 грудня 2017р.
    початок о 12.00
    (40 грн.)

  • Вільні метелики

    10 грудня 2017р.
    початок о 18.00
    (60-80 грн.)

Театрознавець Василь Андрійцьо про виставу "Спадкоємець"

На околиці Парижа, де природну тишу розривають перегуки швидких потягів, на світанку літнього дня на подвір'я невеликого захаращеного дворика з похідною валізою заходить молодий чоловік, шукаючи за оголошенням у пресі адресу житла для тимчасового помешкання. Його увагу привертає невеличка кімната, притулена, як пташине гніздо, до високого муру, а внизу під нею господарський сарайчик.

Згодом після його відходу на подвір'я в’їжджає на велосипеді вродлива юнка-поштарка, вкладає в поштову скриньку невеликий за розміром конверт і зникає. Таких листів згодом буде декілька; вони у виставі виконують роль своєрідного локомотиву руху сценічної дії у потязі життя, є наче збудниками притупленої алкоголем та цигарковим димом пам'яті за сімейних перипетій життя молодих років господаря помешкання.

Відлежавшись від чергового перепою, на подвір'ї з'являється господар, шукаючи у порожніх пляшках для похмілля недопите вино. Самотній і, вочевидь, нікому вже не цікавий і середнього віку чолов'яга.

...Так починається вистава за творчим проектом акторів Закарпатського обласного музично-драматичного театру імені братів Шерегіїв «Спадкоємець» у постановці провідного актора театру Михайла Фіщенка (режисерський дебют) за п'єсою відомого французького драматурга Лео Е. Манна, якою у Вербну неділю відкрито так звану Малу сцену – новітню форму спілкування колективу з глядачем.

Новизна ця полягає в тому, що вистави Великої сцени ми дивимось на певній відстані з глядацької зали, де у такий спосіб актор по один бік рампи зливається в єдиному і неповторному витворі мистецтва, який подається глядачу по другий бік рампи, на досить віддаленій відстані. Вистава Малої сцени знімає цей бар'єр, впритул наближає глядача до місця дії, подій, дає неабияке емоційне відчуття обставин життя героя, атмосферу образу, робить його активним співучасником творіння.

Попри те, що муздрамтеатр ставить оперети, тяжіє до музичної комедії і сучасної драматичної п'єси, акторський склад підбирається, формується за цим критерієм. Перший крок Малої сцени підказує, що в колективі є цікаві і драматичні актори, які можуть привабити ще  ширше коло сучасного глядача, який тяжіє не тільки до музичного, але й до інтелектуального театру, бажає бачити на сцені не тільки митців із хорошими вокальними даними і поставленим голосом, а й хвилюватися хвилюванням актора за суть та істину перипетій сценічного героя.

Отже, в обласному театрі чимало висококваліфікованих митців – своєрідних творчих індивідуальностей, які вкладають свою потужну лепту у витворення театрального продукту – вистави як єдиного і неповторного образу колективних зусиль. Прем'єра «Спадкоємець» засвідчує, що колектив і надалі перебуває у стані творчих пошуків, цікавих й успішних сценічних знахідок. Задум і реалізація режисера М. Фіщенка за участю заслуженого артиста України Степана Барабаша (Жана), акторів Олесі Дзуринець (Летиція), Рудольфа Дзуринця (Леонардо), сценографа Віри Степчук, завдяки вдалому музичному оформленню М.Фіщенка вистава сприймається глядачем як різнобарвне сценічне полотно, що викликає живе контактне дихання сцени і безбар'єрної глядацької зали. Вочевидь, це тому, що вистава необтяжена накрученими мізансценами, танцювальними номерами, музичними вставками, яскравими фарбами декорацій, тому і пластичні, і музичні, і живописні образи стають повноцінною складовою особистісних пристрастей, дум і вчинків, дзеркалом атмосфери життєдіяльності героїв.

Переповнена глядацька зала Малої сцени на виставі «Спадкоємець» засвідчує, що керівництво театру (директор Василь Марюхнич) зробило правильний і виважений крок назустріч глядачу. Творча група, очолювана на виставі Михайлом Фіщенком, вийшла на цю зустріч підготовлено і відповідально.

...Виконавець ролі Жана – С. Барабаш знає все про свого героя, про його розпущеність, малодушність, невміння і небажання контролювати свої нахили, пристрасті, легке піддавання всяким спокусам, не реагування на біль близьких йому людей. Тому і змушує молоду дружину зробити аборт, позбавити життя ненародженого спадкоємця, що і стає причиною їхньої розлуки.

Актор розкриває характер свого персонажа поступово, на перший погляд, занадто раціонально, але обґрунтовано. Сумління як усвідомлення та відчуття відповідальності за власну поведінку, зокрема, і перед самим собою, зі здатністю до самооцінки з’являється в нього тільки після смерті дружини і сина. Емоції, які вибухають більше в душі, як зовні подаються актором на півтонах, що ще більше зближує його героя у спільних переживаннях із глядацькою залою. Поява в кінці вистави внука (маленького позаштатного актора театру із сім'ї Дзуринців) чи не вперше за останні роки робить обличчя Жана щасливим.

Син Жана – у виконанні Рудольфа Дзуринця – активна і цілеспрямована сучасна молода людина з чітко визначеною метою та методами її досягнення – знайти блудного батька, допомогти йому очистити грішну душу, щоб згодом опікати і вивести у життя новонародженого внука, оскільки сам Леонардо смертельно хворий.

На першому плані у виконавця ролі Леонардо – толерантність, позитивна моральна якість материнського виховання, терпеливе ставлення до батька, очищення його душі від негативних пристрастей. Коли це не дуже виходить, обирає примусовий характер, моральних, матеріальних, фінансових заходів і навіть шантажу. Актор досконало володіє пластикою, вміє сказати слово тихо, але дохідливо, що, на жаль, рідко зустрічається в сучасному театрі.

Йому також не бракує сценічного темпераменту, який раціонально вплітає в складову характеру свого героя.

У сценічній парі з Олесею Дзуринець, що виступає в ролі Летиції, вони гармонійно і напрочуд органічно вписуються в дійство кожного епізоду вистави, своїми почуттями вивищують високі людські цінності в сучасному непростому життєвому просторі і часі, підносять дружбу, кохання і вірність до висотних мірил людського роду,  вчать на власному прикладі цінувати кожну мить життя, дарованого волею Всевишнього.

...Талановитою виставою «Спадкоємець» Мала сцена обласного театру, народжена у Вербну неділю, і розпочала своє творче життя. Будемо надіятись, що воно буде тривалим і безхмарним.

 

Василь АНДРІЙЦЬО, кандидат мистецтвознавства,

«Срібна Земля»

 

 

 

 

Наші контакти:

т/ф. (03122) 3-60-14 – приймальна
тел. (03122) 3-71-87 – каса
тел. (03122) 3-42-52 – черговий

Адреса театру:

88018 м. Ужгород, вул. Л. Толстого, 12
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.